loading...
rezatahan
rezatahan بازدید : 203 شنبه 15 مرداد 1390 نظرات (0)
عصر انفجار اطلاعات و پیشرفت‌های سریع فناوری و علمی بیانگر نیاز آموزش و پرورش قرن بیست و یكم به آن نوع تعلیم و تربیتی است كه فراگیران را برای رویارویی با چالش‌های زندگی در حال تغییر و غیر‌قابل پیش‌بینی آماده نماید. در این نوع تعلیم و تربیت، یادگیری به معنی جمع‌آوری اطلاعات نیست، بلكه منظور از آن شركت فعالانه یادگیرنده در كسب تجارب و معنابخشی به آن تجارب است. در این مفهوم، اندیشه و اندیشیدن جایگاه ویژه‌ای دارد و توام با یادگیری و حل مسئله به‌شمار می‌آید. تفكر انعكاسی و تفكر انتقادی بیانگر مفاهیمی هستند كه در تعلیم و تربیت مورد نیاز قرن بیست ویكم كاربرد فراوانی دارند. تفكر انعكاسی در تقویت قوای فكری و ذهنی یادگیرندگان، مهمتر از تفكر انتقادی است زیرا موقعیتی را برای دانش‌آموزان فراهم می‌كند تا به عقب برگردند و بر افكار خود اندیشه كند.

راه‌های تقویت تفكر انعكاسی عبارتند از: ارائه الگوهایی از تفكر فراشناختی یا كنترل و تنظیم افكار توسط معلم، تدوین نشریه اندیشه توسط دانش‌آموزان، ترویج فرهنگ پرسش‌گری و یا استقرار تعلیم و تربیت سوال‌محور، یادگیری از راه حل‌مسئله، یادگیری پروژه‌محور یا انجام پروژه‌هایی كه مرتبط با مسائل جهان واقعی باشند، و ایجاد محیط‌های كارگروهی نظیر بحث و تبادل نظر در گروه. در این مقاله، هریك از این روش‌ها به اختصار معرفی شده‌اند.

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • نویسندگان
    آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 4017
  • کل نظرات : 11
  • افراد آنلاین : 4
  • تعداد اعضا : 31
  • آی پی امروز : 99
  • آی پی دیروز : 437
  • بازدید امروز : 2,741
  • باردید دیروز : 7,052
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 20
  • بازدید هفته : 2,741
  • بازدید ماه : 27,634
  • بازدید سال : 205,599
  • بازدید کلی : 3,412,653
  • کدهای اختصاصی
    Page Ranking Tool
    تبليغات X